Eventtrends 2023: welke trends zetten écht voet aan de grond?
Zo in de laatste weken van 2022 schieten de trends voor 2023 als paddenstoelen uit de grond: ook op eventgebied. Welke trends zetten écht voet aan de grond, hoe gaat jouw evenement er in 2023 uitzien? Een tipje van de sluier: alles mag nóg persoonlijker en ook social media speelt een grote rol. Als je de volgende vijf trends in de gaten houdt, dan zit jij zeker goed in het nieuwe jaar! Wij zetten ze voor je op een rijtje:
1. Ga écht groen!
Circulaire oplossingen, het meten van de CO2 uitstoot van jouw evenement of organisatie, een zo klein mogelijke voetafdruk. Groene evenementen zijn eigenlijk geen trend meer te noemen. Waarom dit punt dan toch bovenaan het lijstje prijkt? Opdrachtgevers én bezoekers stellen steeds hogere eisen als het gaat om duurzaamheid: echt duurzaam ondernemen begint namelijk bij de kern. Wil je jouw voetafdruk in kaart brengen? Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen helpt je met een e-training een eind op weg: Alles over de CO2 voetafdruk en het verlagen ervan in je organisatie.
2. Sleutelwoord: personalisatie
In navolging van alle opties en vrijheden die deelnemers hadden tijdens de lockdown – virtuele events, ‘cherry picking’, de mogelijkheid om zelf je tijd in te delen – zijn deelnemers kritischer geworden over de programma’s van live-evenementen. Is een evenement de tijdsinvestering wel écht waard? Om de totaalbeleving van jouw evenement zo optimaal mogelijk te maken, is personalisatie het sleutelwoord. Dat betekent dat je je bezoeker extra goed moet leren kennen. Door voldoende keuzeopties waardoor elke bezoeker zijn of haar persoonlijke favorieten eruit kan pikken, geen ellelange blokken waarin enkel gezonden wordt door een spreker, ruimte voor interactie en een ijzersterk programma met unieke content, trek je de bezoeker anno 2023. Alles uit de kast dus!
3. Vega variatie
De bezoekers van je evenement verrassen? Kies er eens voor om de volledige catering van je evenement vegetarisch aan te bieden. Groentenwraps in plaats van dat broodje ham, rijkgevulde pasta’s, stevige smoothies: wees creatief en biedt kleurrijke opties en geen gast die dat stukje vlees mist. En die all-time-favorite bitterbal? Die is ook superlekker met paddenstoelen! Ga je graag nog een stapje verder? Er zijn ook allerlei heerlijke plantbased opties om je gasten mee te verrassen!
4. Eventmarketing? Online!
Eventmarketing? Dat gebeurt in 2023 vooral online: op social media om precies te zijn. Via de eigen kanalen, maar ook door influencers in te zetten. Inmiddels ziet 92% van de marketeers influencermarketing als een effectieve vorm van marketing! Bijsturen en aanscherpen gaat online sneller dan snel, dus deze nieuwe vorm van marketing gaan we steeds meer omarmen. Een bijkomend voordeel van deze online presence? Je bezoekers zijn je contentmakers! Door een speciaal voor jouw evenement in het leven geroepen #hashtag, creëer je een stroom aan gratis unieke content. Voor, tijdens én na je evenement. Filmpjes doen het bovendien beter dan statisch beeld, dus jouw ijzersterke content gaat direct viral!
Organiseer jij in 2023 een evenement en ben je nog op zoek naar inspiratie? Convention Bureau Veluwe Arnhem Nijmegen adviseert je graag over de mogelijkheden in de regio. Op naar een spetterend nieuw eventjaar!