Inspireren en innoveren in crisistijd
Inspireren en innoveren in crisistijd, dat was het thema van de Toerisme Top op 28 september. Super actueel natuurlijk, want dat is precies waar we nu eigenlijk allemaal mee bezig (zouden moeten?) zijn! Als moment waarop allerlei betrokkenen binnen, maar juist ook rondom deze sector bij elkaar komen om naar de toekomst van toerisme in Nederland te kijken, is de Toerisme Top jaarlijks een inspirerend moment. Vanuit deze realisatie werd de Top ook dit jaar niet overgeslagen. Het werd een bijzondere virtuele editie en een Gelders feestje bovendien, want de top werd uitgezonden vanuit Industrial Studios op Industriepark Kleefse Waard.
Zoals elke crisis, leidt ook deze tot nieuwe, innovatieve verdienmodellen en verrassende samenwerkingsvormen. ‘Dat gegeven hebben we ook als leidraad gebruikt voor deze virtuele editie van de Toerisme Top’, vertelt Elsje van Vuuren, Woordvoerder & Communicatieadviseur NBTC, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. ‘Tijdens deze speciale virtuele editie van de Toerisme Top hebben we er dan ook voor gekozen om de vorm van afgelopen drie edities los te laten en het anders aan te pakken.
Industrial Studios
‘De Toerisme Top is echt een dag waarop allerlei verschillende mensen uit de sector bij elkaar komen’, vertelt Elsje. ‘De Top vindt daarom ook elk jaar plaats in een andere provincie. Dit jaar was het de beurt aan Gelderland.’ Uiteraard kijkt de organisatie elk jaar naar het aantal bezoekers bij het kiezen van een locatie. Dit jaar waren een aantal nieuwe punten van belang: was de locatie geschikt voor een livestream en kon de locatie ook digitaal inspireren?
De urban uitstraling van Industrial Studios, met een industriële hal van 1800m2 en maar liefst 6 meter hoog, paste goed bij de wensen. Elsje: ‘Op advies van Provincie Gelderland hebben we voor Industrial Studios gekozen: een nieuwe industriële locatie waar we onze online deelnemers echt mee konden verrassen en waar ze bovendien de afgelopen maanden enorm veel ervaring hebben opgedaan met digitale evenementen. Iedereen kent de studio’s in Aalsmeer: volgens mij hebben we laten zien dat er ook in Gelderland hele geschikte studio’s voor een televisieproductie zijn.’
Een groot toeristisch evenement in de regio, maar dan digitaal. Toch wel jammer dat al die bezoekers het mooie Gelderland én IPKW zelf niet hebben kunnen zien? Elsje: ‘Hoewel er dit jaar op locatie maar weinig mensen aanwezig konden zijn, hopen we veelzijdigheid van de locatie en de regio óók digitaal over te hebben kunnen brengen. Onder andere ook door de video’s die we vooraf gemaakt hebben. De video’s stonden in het teken van ondernemers verspreid door het land. Wel hebben we er juist voor gekozen om een Gelderse presentatrice Lisanne Halleriet de ondernemers te laten interviewen.’
Ondernemers zelf aan het woord
‘De Top brengt bedrijfsleven, toeristische organisaties, overheden, brancheorganisaties en andere belangstellenden bij elkaar om samen te werken aan de uitdagingen en kansen die ‘bestemming Nederland’ richting 2030 voor zich ziet. Tijdens de allereerste Toerisme Top is de visie Perspectief 2030 gepresenteerd’, vertelt Elsje. ‘Dat is een landelijke visie op toerisme, waarbij het doel is dat alle Nederlanders profiteren van toerisme, dus zowel bewoners, bezoekers als bedrijven.’ Daar waar er normaal vooral aandacht besteed wordt aan visie en strategie, vond de organisatie het dit jaar waardevoller om de ondernemers zelf aan het woord te laten.
Elsje: ‘Voor deze virtuele editie zijn we in gesprek gegaan met diverse ondernemers en (internationale) experts over het thema inspireren en innoveren in crisistijd. Hiermee konden we de sector een hart onder de riem steken, maar konden we ook laten zien hoe ontzettend creatief de ondernemers zijn! We hebben elkaar nu meer nodig dan ooit. Hun verhalen maken het beleid concreet, daarom vonden we het extra belangrijk om dit jaar niet over te slaan. Samen staan we sterk!’
Zichtbaarheid
‘In de week voorafgaand aan de Top hebben we de deelnemers verschillende video’s laten zien met inspirerende verhalen van ondernemers. Ook de dag zelf was op een andere manier ingestoken. Daar waar we normaal ’s ochtends een plenaire sessie organiseerden en ‘s middags tijd hadden voor verdiepende sessies, hebben we die nu over verschillende dagen verdeeld. Een digitale editie heeft echt voor- en nadelen’, realiseert Elsje zich.
‘Voor de zichtbaarheid is een digitale editie heel goed. Veel meer mensen kunnen op deze manier meekijken. De content kun je bovendien voor meer doeleinde gebruiken en naderhand delen met je achterban.’ Je bent daarnaast niet gebonden aan de capaciteit van een locatie of reistijden en agenda’s van je bezoekers. ‘Tegelijkertijd is een digitale top níet de netwerkbijeenkomst die het normaal is, waarbij je iedereen met elkaar in contact brengt. Je moet dus inspireren met de inhoud!’ En qua inhoud was deze editie misschien wel belangrijker dan ooit. ‘Hoewel ik de vraag de afgelopen tijd wel eens krijg, is Perspectief 2030 zeker niet van tafel’, vertelt Elsje. ‘Perspectief 2030 is belangrijker dan ooit. Het is juíst nu van belang hoe we duurzaam herstel van de sector gaan realiseren!’ Op naar het komende jaar!
Bekijk hier de aftermovie van de Toerisme Top 2020
Aftermovie Toerisme Top 2020 from NBTC on Vimeo.