Zó gaan evenementen er in 2022 uitzien
Zullen we hem maar overboord gooien, die traditionele eventvorm? Het kan natuurlijk niet anders of het afgelopen jaar heeft een grote invloed op alle evenementen die de komende tijd georganiseerd gaan worden. Hoewel er veel is veranderd de afgelopen tijd, is één ding hetzelfde gebleven: het hoofddoel, de belangrijkste vraag. Hoe breng je je verhaal naar je publiek? Daar waar live voorheen hét antwoord was, zijn er nu veel meer mogelijkheden! Zo ontdekten we noodgedwongen de online en hybride evenementen, waarderen we de weloverwogen livemomenten éxtra en is de eventmix eigenlijk vooral spannender geworden. Welke trends hebben ons overtuigd en zien we in 2022 zeker terug? Convention Bureau Veluwe Arnhem Nijmegen zet ze voor je op een rijtje!
Trend 1: Hybride zet door
Daar waar live het summum is, bieden online en hybride evenementen óók ontzettend veel kansen. Maar liefst 71% van de organisaties gaf - na alle positieve ervaringen - in een recent onderzoek aan digitale evenementen standaard aan hun evenementenmix toe te voegen. Hét grote voordeel? Het grotere bereik. Hybride evenementen stellen organisatoren in staat een beroep te doen op degenen die persoonlijk aanwezig willen zijn, evenals degenen die virtueel willen bijwonen. Zo wordt er een groter bereik gecreëerd, zonder concessies te doen aan gezondheid en veiligheid.
Trend 2: Kleinschalig en persoonlijk
Ook voor corona was deze trend al zichtbaar: kleinschaligere evenementen hebben de toekomst! Netwerken en inspiratie blijken dé reden voor mensen om een evenement te bezoeken. Die doelen bereik je het beste in een modulair programma met workshops, kleinere groepen en volop netwerkmomenten. Die focus op kleinere groepen past prima bij een keuze voor kleinere buitenlocaties in het groen en een hybride opzet.
Trend 3: Virtual of Augmented Reality
Wie het nieuws rondom Facebook de laatste tijd een beetje gevolgd heeft, weet dat het bedrijf al jaren werkt aan een Metaverse: een virtuele wereld waarin je het gevoel hebt fysiek aanwezig te zijn. In het verlengde daarvan introduceerde de socialmediagigant al Horizon Workrooms, een virtuele werkomgeving om samen te werken, met VR-bril op uiteraard. Ook de eerste sprekers die via een hologramversie van zichzelf op het podium verschenen, zijn al gesignaleerd. De virtuele wereld belooft een mooie volgende stap in de eventbeleving te worden!
Trend 4: Groen, groener, groenst
Eígenlijk is het geen trend meer te noemen. Bezoekers zien hun groene mindset graag terug in de evenementen die ze bezoeken. Duurzame eventkeuzes, locaties met een groen keurmerk, bereikbaarheid met het openbaar vervoer, buitenlocaties, lokale- en groene cateringopties en volop ruimte om zich heen zijn ook in 2022 absoluut een pré!
Trend 5: Vaker extern
Thuiswerken zal ook in 2022 de norm blijven, ook na de coronamaatregelen. Dat betekent wel dat áls we dan samenkomen, er flink uitgepakt wordt. Er wordt meer tijd vrijgemaakt voor teambuilding, fysieke meetings, bijeenkomsten en feestjes. Verbinding en inspiratie is daarbij het codewoord. En dat gaat uiteraard het beste op een inspirerende externe locatie!